Consument heeft meer vertrouwen in financiële instelling bij mobiele betaling

Bij mobiele betalingen hebben consumenten een groter vertrouwen in financiële instellingen waarmee ze vertrouwd zijn dan aanbieders uit de online of mobiele sector.

Consument meer vertrouwen in erkende financiële instellingen
Consument meer vertrouwen in erkende financiële instellingen

Marktonderzoek door Ogilvy & Mather wijst uit dat Visa (39,6%) en MasterCard(35,9%) door de consument het meest wordt vertrouwd. De consument heeft namelijk het meeste vertrouwen in erkende financiële instellingen voor een veilige manier van mobiele betalingen. De onderzoekers stelden verder dat de Amerikaanse consument het meeste vertrouwen heeft in American Express (35,8%) en PayPal (34,3%). Het onderzoek dat is verricht onder 500 respondenten zegt meer over de merkrelaties met elektronische betalingen dan over de technische beveiliging. Toch zullen de grotere financiële instellingen een voordeel hebben wanneer het aantal mobiele betalingen stijgt.

Slecht 22,9% van de ondervraagden heeft vertrouwen in Apple, gevolgd door Microsoft (22,3%), Google (19,5%), Motorola (17%), eBay (15,5%) en Facebook (12,1%). Volgens onderzoeksleider Martin Lange zullen technologiebedrijven hun mobiele betaalplatform anders moeten promoten. Bedrijven kunnen overwegen om een partnership aan te gaan met een bekende financiële instelling. Op deze manier wordt het mobiel betalen voor de consument vertrouwder.

Lange geeft hierbij als voorbeeld het betaalplatform Google Wallet. Dit betaalplatform ging een partnership aan met MasterCard en Citibank. ‘Google is er in geslaagd om het grootste gedeelte van de bekendheid van Google Wallet naar zich toe te trekken’, aldus Martin Lange. De drempel om mobiele betalingen te voldoen bij aanbieders uit de online of mobiele sector zal door middel van een partnership verlaagd kunnen worden.

Gepubliceerd op 22 augustus 2011 om 14:18 uur door de redactie.

Lees ook

Reageren