Creditcard biedt goedkopere garantie

De website Credit.com heeft onderzoek gedaan naar de vier grootste creditcardmaatschappijen en de garanties die de bedrijven bieden. Daaruit blijkt dat het voor consumenten vaak goedkoper is een aankoop te doen via de creditcard in plaats van een dure garantie af te sluiten bij de retailer/winkel.

Matt Brownell van Credit.com geeft aan dat de huidige creditcards vaak al superieure bescherming bieden bij de aankoop van een product. Toch kiezen veel consumenten nog voor dure garanties die winkels aanbieden. In het onderzoek zijn de verschillende garanties die de grote creditcardmaatschappijen zoals Visa, MasterCard, Discover en American Express bieden, nader bekeken.

Bij bijvoorbeeld American Express geldt de garantie bij schade tot 90 dagen na aankoop van het product. Daarnaast biedt het bedrijf een garantie bij diefstal. Hier is wel een limiet van 1.000 dollar per incident en 50.000 dollar per jaar aan verbonden. De creditcardmaatschappij verdubbelt automatisch de duur van de fabrieksgarantie. Tot slot biedt American Express ook ‘retour bescherming’, buiten de retailer om kunt u een terugbetaling krijgen tot 90 dagen na aankoop, met een maximum van 300 dollar per item.

Visa, MasterCard, Discover en American Express bieden over het algemeen dezelfde soort garanties, vaak verschillen alleen de dekking en duur van de garantie. Opvallend is wel dat Visa alleen aankoopbescherming biedt voor haar ‘premium’ kaarthouders. Bij MasterCard wordt ook het verschil vergoedt wanneer binnen 60 dagen na aankoop een lagere prijs voor hetzelfde item wordt gevonden. Het vergelijken van creditcards op basis van specifieke voorwaarden loont daarom wel degelijk. De uitgebreide garanties die winkels/retailers bieden zijn namelijk opvallend duurder.

Gepubliceerd op 12 september 2012 om 10:07 uur door de redactie.

Lees ook

Reageren